Automatisering sturen op kosten: verstandig of niet?

Veel ondernemers weten uit het hoofd wat hun automatiseringskosten zijn, maar kunnen niet meteen vertellen wat het oplevert. Het lijkt erop dat er dan op kosten gestuurd wordt. Logisch? Ergens wel, want niemand betaalt graag teveel.

Toch is sturen op automatiseringskosten niet de weg naar het meeste rendement.

Ga maar na: voor een winkel kan een duurdere A locatie meer opleveren dan een goedkope straat. Een transportbedrijf kiest liever een betrouwbare vrachtwagen dan de goedkoopste.

Globaal zie ik de volgende strategieën voor het omgaan met IT kosten:

  • Sturen op kosten: je geeft weinig uit en krijgt er meestal weinig voor terug.
  • Sturen op opbrengsten: je koopt inhoudelijke goede oplossingen, maar het kan zijn dat je meer uitgeeft dan nodig.
  • Sturen op waarde: je stelt bij je beslissingen de balans tussen kosten en opbrengsten (meerwaarde) van je automatisering centraal.

Verschillende onderzoeken schatten dat 10 tot 35% van de tijd van werknemers verloren gaat door zoeken naar informatie. Niet alleen op kantoor maar net goed in bijvoorbeeld logistiek en field service. Dan is software die het goed oplost snel terugverdiend en levert die meer resultaat op dan ‘software die goedkoop is maar je kunt nu eenmaal niet zonder’.

Met een automatiseringsbeleid waarin waarde voorop staat verdien je het meeste terug van iedere euro die je in  je IT stopt. Sturen op rendement is niet moeilijk, het is vooral een kwestie van bewust en methodisch aanpakken.

Automatisering sturen op kosten: verstandig of niet?
Schuiven naar boven